Kąpiel leśna a stres

Dlaczego przebywanie w lasach redukuje stres? Fakt, że tak się dzieje potwierdza szereg badań naukowych. Zapraszam do zapoznania się z japońskim odkryciem, które dostępne jest dla każdego z nas! Kąpiel leśna a stres!

Kąpiel leśna

Termin „kąpiel leśna” (shinrin-yoku) pierwszy raz został użyty w latach 80. XX wieku w Japonii. Określenie to oznacza przebywanie w lesie i doświadczanie go wszystkimi zmysłami. W Japonii i Korei znajduje się masa ośrodków medycznych, które mają dostęp do specjalnych tras leśnych. W 1982 roku japoński naukowiec Miyazaki wpadł na pomysł, żeby sprawdzić, czy środowisko leśne wpływa na biochemię i percepcję ludzkiego organizmu. Uczestnicy badania uczęszczali na 40-minutowe spacery po lesie. Następnie wypełniali kwestionariusz badający nastrój POMS (Profile of Mood States). Z wyników kwestionariusza wynikało, że badani po kąpieli leśnej czuli się mniej zmęczeni i zdenerwowani a ich siła witalna wzrastała. Okazało się także, że poziom stresu spadał (mierzyli go za pomocą określania kortyzolu w ślinie)! Po kilkunastu latach badania zostały opublikowane i prowadzone są do dzisiaj.

Jak przebywanie w lesie redukuje stres

Przebywanie w miejscu gęsto wypełnionym drzewami, tłumi dźwięki cywilizacji a przepuszcza dźwięki takie jak śpiew ptaków, czy szelest koron drzew na wietrze. Jednym z elementów, który zmniejsza stres jest poziom nasłonecznienia – w lesie więcej można dostrzec światła w widmie zielonym i niebieskim, które redukują stres fizjologiczny. Zmniejszenie natężenia światła słonecznego zmniejsza uczucie irytacji.

Wchodzisz do lasu, co czujesz? Pamiętasz ten charakterystyczny zapach? W literaturze nazywany jest „bioareozolem”. W skład bioareozolu wchodzą różnego rodzaju organizmy żywe unoszące się w powietrzu i wytworzone przez nie substancje – strzępki grzybni, pyłki, olejki eteryczne czy fitoncydy. Fitoncydy to substancje, które rośliny produkują żeby komunikować się ze sobą lub w celu obronnym. Okazuje się, że rośliny, kiedy są zagrożone przez inny organizm, produkują substancje odstraszające o korzystnych właściwościach dla ludzi. Do ich działania w ludzkim organizmie zalicza się stymulację układu odpornościowego podczas infekcji ale także w procesie nowotworowym! Wdychanie fitoncydów także redukuje poziom fizjologicznego stresu!

Wpływ kąpieli leśnej na układ sercowo-naczyniowy i nerwowy

Widząc masę korzyści, wynikających z przebywania w lesie, naukowcy postanowili zbadać wpływ terapii lasem na ciśnienie tętnicze i tętno. W większości badań wyniki pokazały, że wartości ciśnienia tętniczego były istotnie niższe po przebywaniu w lesie (szczegółowe opisy badań dostępne są w literaturze poniżej). Zaobserowowano także, że po leśnej kąpieli wzrasta aktywność przywspółczulna układu autonomicznego, która jest odpowiedzialna za uczucie relaksu i redukcję stresu. Jest to bardzo ważna wiadomość, ponieważ wejście do lasu nic nie kosztuje a może znacząco poprawić stan zdrowia!

Podsumowując

Literatura jednoznacznie pokazuje, że przebywanie w lesie redukuje stres fizjologiczny, obniża poziom kortyzolu w ślinie czy zmniejsza wartość ciśnienia tętniczego. Korzyści z przebywania w lesie są wielowymiarowe i dotyczą nie tylko redukowania stresu ale także wpływu na ciało i jego ogólne funkcjonowanie.

Inspiracje:

  1. Simonienko K, Jakubowska M, Konarzewska B. Shinrin-yoku i terapia lasem — przegląd literatury. Psychiatria 2020. Tom 17, nr 3, 145–154.
  2. Bielinis E. Walory prozdrowotne lasów w świetle oczekiwań społecznych.
  3. https://www.national-geographic.pl/artykul/kapiele-lesne

Podobne artykuły