Korzyści z aktywności fizycznej

Na każdym niemal kroku billboardy czy inne reklamy krzyczą „Weź się do ćwiczeń!”, „Dzięki ćwiczeniom zachowasz zdrowe życie!” ect. Każdy z nas wie, że sprawne ciało = zdrowe ciało, ale nie każdy z nas zdaje sobie sprawę, jak ważny jest ruch w życiu codziennym. Zapraszam do zapoznania się z artykułem i sprawdzenia jakie możemy uzyskać korzyści z aktywności fizycznej!

Choroby Metaboliczne

Pierwsze skojarzenie jakie przychodzi do głowy, kiedy czyta się tytuł to nadwaga/otyłość. I jest to jak najbardziej słuszne, ponieważ dzięki ćwiczeniom można sobie realnie pomóc. Otyłość jest chorobą przewlekłą, która powstaje w wyniku długotrwałego dostarczania organizmowi nadwyżki kalorycznej, nadmiaru energii. Oznacza to, że organizm nie zużywa całej energii z pożywienia i zaczyna ją magazynować w postaci tkanki tłuszczowej. Poza nadmiernym spożywaniem pokarmów przyczynia się do tego siedzący tryb życia, automatyzacja (np. windy, ruchome schody) oraz zmiana trybu życia. W obecnym czasie mamy o wiele mniej ruchu niż mieli nasi przodkowie w erze paeolitycznej. Szacuje się, że kiedyś utrata energii związana z aktywnością fizyczną wynosiła 1000 kcal przy spożywaniu ok. 3000 kcal dziennie. Współczesny człowiek wydatkuje na aktywność fizyczną ok. 300 kcal przy spożywaniu 2100 kcal. Według literatury, żeby powrócić do wydatkowania energii na poziomie naszych przodków wystarczyłoby 45-60 minut ćwiczeń areobowych dziennie.

Spowolnienie Procesów Starzenia

Ruch jest czynnikiem, który warunkuje prawidłowy rozwój człowieka na każdym etapie jego życia. Przeprowadzone zostały badania na osobach w wieku 35 lat w celu ustalenia zależności między aktywnością fizyczną a obecnym stanem zdrowia. Z badań tych wynika, że osoby, które ćwiczyły intensywnie lub umiarkowanie przed 35. rokiem życia są nadal bardziej aktywni ruchowo w stosunku do osób, które podejmowały relatywnie mniejszą aktywność fizyczną.  Lepszym zdrowiem w wieku podeszłym cieszą się osoby, które przed 35. rokiem życia wychowywały się w rodzinie, w której spędzały czas wolny aktywnie lub podejmowały umiarkowaną aktywność fizyczną. Z badań wynika także, że osoby, które przed 35. rokiem życia podejmowały przynajmniej umiarkowaną aktywność fizyczną to ich sprawność fizyczna mierzona możliwością wykonywania intensywnych czynności dnia codziennego była wyższa bądź zdecydowanie wyższa niż u osób ankietowanych mniej aktywnych fizycznie w młodości!

Korzyści z aktywności fizycznej

Regularne podejmowanie aktywności fizycznej obniża spoczynkowe i wysiłkowe ciśnienie tętnicze krwi. Poprawia tolerancję glukozy i profilu lipidów, poprawia ogólne samopoczucie i poprawia zdrowie psychiczne. Istotnie wpływa na poprawienie stanu emocjonalnego (może przyczynić się do obniżenia stanów lękowych czy depresyjnych).

Podsumowując

Ćwiczenia fizyczne są podstawą w utrzymaniu sprawności. Wykonywane w odpowiedniej ilości oraz poprawnie przyczyniają się do spowolnienia procesów starzenia i wpływają na lepsze samopoczucie. Jeśli chcesz zacząć ćwiczyć a nie wiesz od czego zacząć, umów się na wizytę! Przekonaj się sam ile korzyści możesz mieć z dobrego treningu!

Inspiracje:

  1. Marchewka A, Jungiewicz M. Aktywność fizyczna w młodości a jakość życia w starszym wieku. Gerontologia Polska 2008, tom 16, nr 2
  2. Plewa M, Markiewicz A. Aktywność fizyczna w profilaktyce i leczeniu otyłości. Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii 2006, tom 2, nr 1

Podobne artykuły